
NPF i matsalen: Munkedal tar gemensamt steg framåt
När Munkedals kommun samlade måltidspersonal, pedagoger, rektorer, skolsköterskor och chefer för en fyratimmars utbildning hände något viktigt: alla fick samma information, samtidigt – och samtalet kunde börja på riktigt, när alla jobbade tillsammans mot samma mål. Upplägget var enkelt men genomtänkt: skolmåltidens uppdrag och riktlinjer, en grund om hur NPF påverkar upplevelsen i matsalen och därefter praktiska exempel på vad som faktiskt gör skillnad i vardagen. Dagen mynnade ut i en gemensam workshop där deltagarna tog fram förslag på förändringar.
I rummet fanns ett stort engagemang och en vilja att hitta lösningar. Vi pratade om hur sensorik, struktur och övergångar påverkar elevernas möjlighet att komma till ro och äta – och om varför anpassningar i måltidsmiljön ofta gynnar alla, inte bara elever med NPF. Samtidigt växlade vi mellan teori och igenkänning: korta övningar, exempel från andra kommuner och idéer om vad som är rimligt att testa redan nästa vecka.
Under workshopen tog blandade grupper fram förslag och röstade på vad som skulle ge mest effekt här och nu. Mest stöd fick en anpassning av måltidsmiljön – en påminnelse om att man ofta kommer långt med generella förändringar innan man behöver gå på individnivå.
Stämningen fångas väl i Sandras ord efteråt:
”Jag tycker verkligen vi uppnådde det vi pratade om inför denna utbildning… En bra grundutbildning i både skolmatens syfte och vad NPF är. Och framför allt, att vi lyckades få samlat dessa personer i samma rum för att få samma information, för att ta första steget framåt mot bättre samverkan och samsyn!”
Utvärderingen pekar åt samma håll. Deltagarna lyfter värdet av att träffas över professionsgränserna – ”Bra att få samlas både pedagoger och måltidspersonal. Bra info!” – och att prioritera tillsammans: ”Det var bra med olika förslag att rösta på.” En annan sammanfattning löd: ”Bra föreläsning. Nyttigt med samverkan för att nå gemensamma mål att få fler elever att äta i skolan.”
Det här var ett startskott, inte ett slutmål. Vi lämnade rummet med en gemensam bas, en lista över möjliga åtgärder och ett tydligt nästa steg: hitta former för samverkan och börja omsätta teorin i praktik. Eller som Sandra uttryckte det: ”Nu har vi fått bra verktyg och en bra grund, nu kommer jobbet för oss att hålla det levande.”
Vill du boka in en liknande utbildning? Kontakta vår matkonsult Anna Magnusson ,anna.magnusson@hushallningssallskapet.se.