Göra affärer med lokal mat (GAL)
Syfte och mål
Syfte och mål med projektet har varit att stärka livsmedelsföretags kunnande inom marknadsföring för att de ska nå ut på marknaden med sina produkter & öka omsättningen. De ska på sikt få kraftigt ökad omsättning genom ökad direktförsäljning och genom etablerade samarbeten med andra livsmedelsproducenter. Sofia Alriksson har varit projektledare från start till mål och hon har även arbetat med många duktiga underkonsulter i projektet.
Vårt arbete
Vi har arbetat i tre spår dels genom säljstartare/hyrsäljare vilket ledde fram till den nya rådgivningstjänsten ”Mer Lokal Mat” där vi ger livsmedelsföretagare och landsbygdsföretag rådgivning kring marknadsföring, digitalisering eller uppstart av verksamhet inom denna sektor. Denna nya tjänst marknadsför vi via en film nedan.
Vi har varit med och utvecklat event med företagare bland annat kring en lokal lunch på Hagshultskossorna med över 70 sittningar som nu lever vidare efter projektet slut. Meet & Eat som var en matslinga runt Jönköping & Grännatrakten där det gavs tillfälle att besöka lokala producenter under två dagar, nya lokala menyer till konceptet ”Musik i Kohagen” samt digitala mötesplatser där producenter och restaurangverksamhet kunde mötas under Corona pandemin för att inleda nya samarbeten ihop.
Kring spåret samverkan har vi deltagit och samverkat med andra organisationer för att få till större samarbeten producenter emellan. Här kan nämnas Gårdsrundan som vi var med och startade igång med Region Jönköpings län. Ett arrangemang som gått från 30 producenter till att i dagsläget engagera minst 70 företagare och gårdar runt om i Jönköpings län som håller öppet en helg i september och visar upp sina företag för besökare. Även tackaköttsutbildning som vi drivit under ett åt tillsammans med Länsstyrelsen Jönköping, Region Jönköpings län, Vi kan mat samt LRF mynnade ute i alltifrån olika föreläsningar kring prissättning och slaktmognadsbedömning till en vandring i kohagen med kockar och tillslut en dag med föreningen Exceptionell råvara där producenter i länet fick sitt tackkött bedömt av experter för att öka intresset och införsäljningen till krögare och restauranger i området. Detta uppmärksammades stort av media och radio var med båda gångerna i kohagen och i arrangemanget med Exceptionell råvara. Vi har även varit med som delarrangör i det stora evenemanget Jönköpings Marknad där vi fyllde Hovrättsstorget i Jönköping med lokala producenter och bjöd in till en lokal matfest med lokal grilltävling och seminarier och diskussioner från scenen. Detta blev ett väldigt lyckat event där vi också samarbetade med Jönköpings kommun.
Det har dessutom uppkommit innovativa och hållbara samarbeten där bland annat ett företag som vill bli av med sin skummjölk fick möjlighet att leverera det till en annan företagare som nu bakar kakor på denna restprodukt. Projektet har uppnått både mål och syfte väl samt gett ringar på vattnet för många av de företagarna som varit med i det och projektledaren är mycket nöjd med arbetet i projektet.
Tjänsten Mer Lokal Mat: https://hushallningssallskapet.se/tjanster/landsbygd/foretagsradgiving/mer-lokal-mat/
Några bilder från projektet