Igår – idag – imorgon: konsument och handel

I Sverige finns förutsättningar att producera en stor och intressant mångfald av både nya och äldre sorter av baljväxter och spannmål.

Men vad vill konsumenten ha? Finns efterfrågan och avsättning för nya produkter? Hur ser morgondagens mattallrik ut?

Innovativa och hållbarhetsmedvetna aktörer inom detaljhandel och odling/förädling/försäljning samt Hushållningssällskapets duktiga rådgivare delar med sig av kunskap framtidstro och erfarenhet i detta webbinarium.

Innehåll

  • Vad vill konsumenten äta nu och i framtiden? – Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland, Martina Jönsson, ägare av Matlabbet AB och hållbarhetscoach ICA
  • Så kan vi äta för att nå både miljö- och hälsomål. Vilka är framtidens livsmedel och hur kan de nå marknaden? – Cecilia Sassa Corin, matkonsult Hushållningssällskapet Västra, Tomas Erlandsson, Nordisk Råvara
  • Vad KOSTAR det odlaren att producera bra mat? Och vad SKULLE maten behöva kosta? – Stefan Uddin, växtodlingsrådgivare Hushållnings-sällskapet Gotland
  • Panelfrågestund

Åhörarmaterial

Inledning, Marie Hanson

Vad vill konsumenten äta nu och i framtiden, C-J Stålhammar 

Vad vill konsumenten äta nu och i framtiden, Martina Jönsson

Så kan vi äta för att nå både miljö- och hälsomål, Cecilia Corin

Så kan vi äta för att nå både miljö- och hälsomål, Tomas Erlandsson

Vad kostar det odlaren att producera mat, Stefan Uddin