Service och bemötande
Ett trevligt bemötande är A och O för en bra måltidsupplevelse. Det handlar om värdskap, oavsett var, hur eller till vem måltiden serveras. Hur måltiden upplevs beror på flera delar; hur maten smakar och ser ut, hur maten är upplagd på tallriken, presentationen, dukningen, stämningen mellan personal och gäster samt miljön runt bordet. Alla delar är lika betydelsefulla och en god atmosfär skapas först när alla delar är på plats.
Målgrupp
Utbildningarna vänder sig till personal inom t ex restaurang- och måltidsverksamhet (tillagningskök/mottagningskök) samt personal inom vård och omsorg.
Förslag på utbildningsinnehåll
- Det goda värdskapet, en gemensam angelägenhet
- Service och bemötande
- Service som konkurrensmedel kopplat till varumärke
- Vilka är gästerna? Vilket är deras servicebehov?
- Kommunikation – språk, kroppsspråk och kläder
- Bordsplacering, dukning, presentation av måltiden
- Vikten av ett bra internt och externt bemötande
- Det goda värdskapet en gemensam angelägenhet
- Hantera klagomål
- Hur kan vi tillsammans utveckla vår service
Innehållet kan kombineras och genomföras som kortare eller längre utbildningar där vi gärna varvar föreläsning och olika övningar. Vi arbetar även med pedagogiska metoder som workshop, rollspel, diskussioner, erfarenhetsutbyte och/eller coachning.
Vi kan även hjälpa till att utarbeta riktlinjer, rutiner, informationsmaterial och handlingsplaner inom området mat och måltider.
Kontakta oss för mer information och offert.