Hushållningssällskapet Västernorrland genomförde förstudien i samverkan med LRF Nord och Länsstyrelsen Västernorrland, inom arbetet för den regionala livsmedelsstrategin. Målen var att identifiera insatser som kan stimulera utveckling av befintliga och nya företag som förädlar livsmedel i Västernorrland. Förstudien genomfördes i fyra steg:
- Kartlägga företag som förädlar livsmedel i Västernorrland.
- Utreda utmaningar och behov hos företagen.
- Omvärldsbevakning
- Förslag på åtgärder
Kartläggning
Totalt identifierades 146 företag som förädlar livsmedel i Västernorrland sommaren 2023. Flest företag fanns inom konditori, bageri samt förädling av frukt, bär och grönsaker.
Lokala skillnader finns. Kramfors kommun sticker ut med att ha flest företag per capita, liksom en stor andel bagerier och charkuterier. I Härnösands kommun är över hälften av företagen alkoholproducenter. I Sundsvalls kommun finns hälften av länets konditorier och en tredjedel av våra bryggerier.
Utmaningar och behov
Totalt genomfördes djupintervjuer med 18 företagsägare om hur det är att starta, driva och utveckla livsmedelsföretag i länet. Utöver det svarade 29 företagare på en kompletterande enkät.
I uppstart av företaget är socialt stöd från nära vänner, familj och andra företag viktigt. Vanligaste utmaningarna i uppstarten är omfattande regelverk och höga avgifter, särskilt inom animalieförädling och alkoholtillverkning. Att hitta lämplig produktionslokal och bra transportlösningar är andra vanliga utmaningar.
Energin och utvecklingsambitionerna hos företagen är hög! Det stöd de i störst utsträckning tror kan bidra till att deras företag kan utvecklas och växa är:
- Lotsfunktion för finansiering och företagsstöd,
- offentliga aktiviteter som lyfter lokal mat,
- kontaktytor med andra företag för att stimulera nya affärer, kunskapsdelning och samarbeten,
- ökad kompetens inom bland annat marknadsföring, säljkanaler och företagsekonomi.
Omvärldsbevakning
I omvärldsbevakningen var det tydligt att hela Sverige bubblar av initiativ och satsningar på företag som förädlar livsmedel. Både genom nätverksaktiviteter, offentliga aktiviteter som lyfter lokal mat och inte minst inom företagsutveckling. Tyvärr blev det tydligt att vi i Västernorrland saknar dessa initiativ vilket rent krasst blir en konkurrensnackdel för våra företag.
Förslag på åtgärder
Utifrån behov och erfarenheter från aktörer i andra län har vi identifierat sex åtgärder som kan stimulera utveckling av nya och befintliga företag:
- Bilda en genomförandegrupp för långsiktigt arbete med målgruppens möjligheter, utmaningar och behov.
- Gör riktade insatser inom företagsutveckling hos förädlingsföretagen.
- Erbjuda kontinuerlig kompetensutveckling och kontaktytor med mellan företag i och utanför livsmedelskedjan.
- Utveckla återkommande events som lyfter och firar lokal mat.
- Utforma metoder för att kontinuerligt bevaka och förmedla hur de västernorrländska företagen påverkas av regler och villkor.
- Bevaka och samverka med de privata aktörer som utvecklar lösningar för lokal och digital handel samt transportlösningar.
Vad händer efter förstudien?
Vi på Hushållningssällskapet i Västernorrland arbetar vidare med resultaten av förstudien genom att utveckla våra rådgivningstjänster inom ekonomi och finansieringslösningar. Vi utvecklar även vår projektverksamhet där vi bland annat kommer att erbjuda kontaktytor mellan företagare, kontinuerlig kompetensutveckling och utveckling av återkommande events som lyfter och firar lokal mat.