Vi hjälper dig att upprätta en budget för hela året som vi sedan följer upp kommande år så att du känner dig trygg i dina beslut. Resultatbudgeten ger en bild av förväntat resultat för nästa år och likviditetsbudgeten visar att du klarar av likviditeten i ditt företag. Båda är ett mycket bra stöd för dig som företagare och ett bra underlag till banken vid kreditförfrågan
Varför ska du som företagare göra en budget?
- Ökar tryggheten för företaget då du redan tänkt över olika utfall och undviker otrevliga överraskningar.
- Företagets siffror blir tydliga och åskådliga – vilka kostnader bör du skära ner på? Vilka kan du inte skära ner på?
- Skapa kontroll – planera för hur du ska klara de månader med lägre intäkter eller stora utbetalningar.
- Skapa mål utifrån underlaget för dig och anställda
- Följ upp och utvärdera, hur påverkas företaget av de beslut jag fattat? Gick det som jag trodde?
Vad kan budgeten användas till?
- Bank: Inger förtroende, du har koll på ditt företag. Nödvändigt underlag vid förhandling om lån.
- Anställda: Ge alla förståelse om hur företaget går och jobba mot ett gemensamt mål.
- Dig: Ge insikt i vilken riktning du ska leda ditt företag och få en upp fattning om nuet och framtiden.