SAM-ansökan på distans

Hushållningssällskapet erbjuder alla kunder rådgivning på distans i spåren av coronakrisen och intresset är stort. Många kunder upplever att delaktigheten ökar med en digital lösning samtidigt som det personliga mötet fortfarande är värdefullt.

 

Arbetet med årets SAM-ansökningar är i full gång runt om i landet. Coronaviruset har gjort att förutsättningarna ändrats i år. Många lantbrukare är tveksamma till att komma in till kontoret och sitta ned med en rådgivare. Istället sker rådgivningen på distans.

– Bara i dag har jag kört två SAM-ansökningar via telefon. Det fungerar utmärkt när det är lite mindre ansökningar med få ändringar. För större ansökningar eller ändringar i blocken så underlättar det om jag och kunden delar skärm på Skype, säger Pia Björsell, rådgivare hos Hushållningssällskapet Västra.

 

Just en delad skärm har inte bara visat sig underlätta för rådgivaren utan också gjort att lantbrukaren känner sig mera delaktig, jämfört med ett traditionellt möte.

Bengt Lärka är lantbrukare med ekologisk spannmålsodling och skog i värmländska Väse. I torsdags var första gången han hade ett skypemöte med Pia Björsell på Karlstadskontoret.

– Jag tyckte att det gick jättebra. Vi delade skärm och var det något som skulle åtgärdas var det enkelt att fixa det. Det gjorde också att sonen kunde vara med på mötet. Sedan spar det ju tid att slippa åka in till stan, säger han.

 

Hur intresserad kunden är av ett digitalt möte hänger till vis del ihop med hur stor datorvanan är.

– Vissa tror nog att möten på distans är mer avancerat än vad det egentligen är. Samtidigt ser jag att många lantbrukarna med uppdrag vid sidan om, redan haft en del skypemöten den senaste tiden. Det känns som om corona har skyndat på användningen av digitaliserade möten, säger Johan Kullsand, rådgivare vid Uppsalakontoret hos HS Konsult.

 

Nackdelen med att inte träffa kunden är att den sociala kontakten tonas ned och att det blir en annan typ av kommunikation än vid det fysiska mötet.

– När vi sitter ned vid skrivbordet kommer ofta frågor om lite allt möjligt. Det kan bli rätt värdefulla resonemang som kommer upp och som kan ge en bättre och mer komplett bild av kundens situation. Det kan jag sakna, säger Louice Lejon, på Vreta Kluster och Hushållningssällskapet Östergötland.

Hon är ändå positiv till möjligheten med distansmöten och tror att fler kunder kommer att välja det nästa år.

– Nu ser man att det fungerar. Det kan till exempel vara en lösning för folk som har svårt att få ihop schemat. Miljömässigt är det också ganska dumt att köra kanske tre mil enkel väg när vi kan fixa det via skärmen, säger hon.