Producentens guide till Facebook – så lägger du upp och hanterar en annons rent tekniskt
Denna instruktion är endast en vägledning för att publicera annonser på Facebook. Du behöver också läsa information om vad som ska stå med i annonsen i din REKO-rings regler. Olika ringar har olika regler. Du hittar också tips samt viss information om lagar regler här på sidorna om REKO.
Denna guiden utgår från att du använt Facebook privat då och då. Om du behöver lära dig Facebook från grunden eller vill söka info så hittar du det på Facebooks hjälpsidor.
Gå med i grupperna
Gå med i grupperna i god tid innan du tänker annonsera. Sök upp grupperna och gå med. Du behöver generellt gå med både i REKO-ringens producentgrupp och i REKO-gruppen. I producentgruppen behöver du oftast svara på några korta frågor om ditt företag.
Gå med som företagssida eller privatperson
Vissa grupper tillåter att man går med i gruppen med sin företagssida. Det är en inställning som gruppens administratör gör. Du kan läsa mer om att gå med som din företagssida på Facebooks hjälpsidor.
Plus med att sälja med sin företagssida
- Din företagssida blir mer känd, vilket är bra om du t ex har en gårdsbutik
- De som följer din företagssida och är med i REKO-ringen kommer att se dina annonser oftare
- Flera personer som du kopplar till din företagssida kan administrera annonser
- Om du vill hålla det som du delar på ditt privata konto skilt från dina affärer.
Det som inte går är att göra en betald marknadsföringsannons på din företagssida och länka direkt till din annons i REKO-ringens grupp. Facebook verkar ha en regel som stoppar detta. Däremot så kan din företagssida göra ett vanligt inlägg med en länk till REKO-ringen.
Plus med att sälja som privatperson (privat konto)
- Det är mer personligt
- Om du säljer som privatperson kan du själv direkt blockera facebookanvändare som skriver dumma kommentarer. Vissa köttproducenter har tyvärr problem med det. Administratörerna brukar utesluta personer som använder gruppen till att bråka, men det kan ta ett tag.
En kompromiss är att göra ett nytt privat konto, som du t ex kallar för ”Nisse på Södergårdens honung”.
Hitta regler och annan info som gäller för REKO-ringen
När du går in på en sida så hamnar du på ”Diskussioner”. Ibland är gruppens regler fastnålade som det översta inlägget i ”Diskussioner”. Det kan också vara så att du kan hitta den under ”OM”. Info att ta del av kan också finnas under Evenemang och Filer. Ibland finns regler för producenter rekoringens producentgrupp och ibland i själva REKO-gruppen där man lägger upp annonser.
Hur du gör en annons
Gör din annons i god tid, administratörerna försöker kolla annonsen och godkänna inom några timmar, men räkna med att det kan ta ett dygn. Annonserar du i en REKO-ring där du säljer för första gången så kontrollera att du följer den gruppens regler och annonsmall. Annars kanske admin inte släpper på din annons. Admin arbetar oavlönat och du underlättar deras arbete om annonsen är korrekt.
Det går ofta bra att skriva in sin annons i förväg, innan den får publiceras, om du t ex ska resa bort.
Ibland hittar du en annonsmall tillsammans med reglerna för producenter. Syftet är att göra det lättare för kunderna att läsa annonserna om texten är uppställd på samma sätt. Kunderna hittar också den info som de efterfrågar.
Det kan vara bra att först skriva annonsen i word eller annat ordbehandlingsprogram. Då kan du smidigt spara texten i en fil på din dator. REKO-annonserna ska alltid rensas bort efter utlämningen, innan annonser inför nästa utlämning kommer ut.
Sedan markerar du annonstexten och kopierar den (ctrl+c). Gå in i Facebook och sök upp konsumentgruppen för REKO-ringen där du vill sälja. Klistra in texten (ctrl+v). Kontrollera att du får rätt antal radmatningar och att eventuella listor stämmer. Vissa Facebookanvändare kan använda formaterad text, andra inte. Det går inte att kopiera över format från word. Du kan även göra texten mer tydlig genom med stora och små bokstäver eller emojis som du kan lägga in i din text.
Du lägger till bilder, antingen genom att kopiera från annonser som du redan har ute eller på din företagssida med (ctrl+c) och (ctrl+v) eller genom att klicka på ikonen för foton och bläddra bland dina foton i datorn. När du hämtar bilder från datorn så kan du markera och hämta flera på en gång genom att hålla ctrl-tangenten nere och klicka på bilderna med musen. (Observera endast egna foton eller foton som du har kontrollerat att du får använda) Om du gör en annons i telefon-appen kan du hämta bilder som du nyss tagit. Du kan också lägga till bilder via appen i efterhand.
Läs igenom en gång extra när du är helt klar. Man kan skriva in fel när man redigerar också. Kontrollera särskilt att plats och tid blivit rätt. Om du har en hemsida så kan du skriva in länken dit. Sedan trycker du på ”publicera”. För att annonsen ska visas i gruppen måste den i vissa grupper godkännas av en administratör, i vissa grupper är det fritt fram att publicera annonser omodererat.
Att redigera dina inlägg
Om du vill redigera FÖRE administratören hunnit godkänna så hittar du den överst på gruppens sida. Medan annonsen är ute kan du redigera genom att gå till annonsen och klicka i översta högra hörnet. Välj Redigera inlägg. Du kan lägga till och ta bort bilder, t ex om en produkt är slut är det bra att ta bort bilden på den. Dock kan du inte redigera bilder. Om du vill det så får du göra det i ett fotoprogram och spara och sedan lägga in. När det gäller bilder är det bra att veta att Facebook kan begränsa att det inte får vara för mycket text på en bild.
Att svara på kundernas beställningar
Du får automatiskt aviseringar i facebook när kunderna kommenterar din annons. De förväntar sig inte svar genast, men det är bra om du svarar inom en dag. Har du inte möjlighet till det så gör en gillamarkering så länge. När du bekräftar så är det viktigt att kontrollera uppkopplingen så att svaren verkligen kommer med. Har du en svajig uppkoppling kan telefonappen vara säkrare.
Ge inte exakt samma svar på många annonser. Facebook kan då tolka det som spam och plocka bort dina kommentarer automatiskt. Variera texten eller lägg in emoji (det finns blommor, frukter osv för dig som inte gillar smileys).
Du kan vilja nå kunderna även via Messenger om någon ställt en fråga som kräver ett långt svar eller en diskussion. genom att klicka på deras namn och då kommer det upp en ruta där du ser en meddelandeknapp. Om du skickar meddelande till en person som du inte är vän på Facebook med och inte heller haft kontakt i Messenger med så måste personen först godkänna din meddelandeförfrågan. Tyvärr är de inte alltid lätta att märka, så räkna med att kunden kan missa ditt meddelanden. Det är då säkrast att skriva ett svar på kundens kommentar ”se meddelandeförfrågan och meddelande”. De får då en avisering om att du svarat på deras kommentar.
Att lägga in beställningar på din lista
Det går också att klistra in och trixa själv i excel, om man är mycket van vid det programmet. Ska du hantera kundernas namn och inte bara ett beställningsnummer i datorn ska du som är företagare informera kunderna om det i din annons. Släng och radera allt där kundernas namn framgår när rimlig tid för reklamationer passerat. Ett mindre avancerat alternativ är att ha två skärmar eller att ha Facebook på halva datorskärmen och din lista på andra hälften när du skriver av.
Hur hittar kunderna din annons
Kunderna kan dels se din annons genom att gå in i gruppen på Facebook. Om kunden tittar i mobilappen finns risk att bara de översta annonserna visas (det handlar om en inställning som kunderna kan ändra i sin egen app). Det kan också vara svårt för kunderna att hitta alla annonser, det är lätt att missa när man skrollar ner. I grupper med många producenter gör därför admin ofta ett inlägg med en lista över alla producenter, ibland med länk till annonserna. Därför ska du meddela admin om du drar tillbaka din annons för att du inte fått någon kund.
Det förekommer också att man kan lägga in taggar med typ av vara, t ex ”eko”, ” honung, ”kött” som kunderna kan söka på. Publicera din annons först och lägg in taggarna i efterhand.
Kunderna kan också få upp din annons i sitt eget ”Facebookflöde”, om de kommenterat ditt förra annonsinlägg så ökar chansen. Inlägg med många som beställt och/eller gjort gillamarkeringar ökar också chansen. Kunderna vågar handla om man bifogar informativa bilder som visar hur produkten ser ut, men är bilderna också trevliga så får man fler gillamarkeringar. Gör gärna gillamarkeringar på de andra producenternas annonser så hjälps ni åt att få fler kunder till REKO-ringen.