Redovisningskonsulten med kundfokus – Möt Axel Pettersson

Egen utveckling och utveckling av kund ger arbetsglädje

Axel Pettersson arbetar med siffror och analyser hela dagarna. Han är utbildad agronom-ekonom och biolog och har själv vuxit upp inom lantbruk, men det är deklarationer och skattefrågor som är det stora intresset. Han vet hur det är att arbeta som redovisningsekonom inom Hushållningssällskapet. Axel berättar att inflödet av nya kunder har ökat kraftigt under senare tid.

Vad kan det bero på?

Företagare är ofta ganska ensamma med sitt slit. De vill anlita någon som kan ge mer än själva tjänsten som ska utföras. De vill ha bollplank, få tillgång till ett viktigt nätverk. Det är det vi representerar inom Hushållningssällskapet, möjlighet till mer kunskap när företagets behov växlar.

Vad gör att du trivs på ditt jobb?

Det är en fri roll. Samtidigt har jag trygghet inom organisationen. Jag har närhet till mycket kompetens och får egen utveckling och möjlighet att följa mina kunders utveckling.

Axel fortsätter att berätta om skillnaden för redovisningskonsulter som föredrar mer traditionella revisionsbyråer. Där lockar kanske delägarskap, men för Axel väljs det bort. Istället uppskattar han närheten till kunden, att få ansvar och inblick i hela uppdraget och bli kundens partner i företagsutvecklingen.

Vilken typ av kunder dominerar?

De flesta har sin bas inom jordbruk och skog eller lantbruksnära verksamhet. Vi har kunder som driver frisersalonger och butiker också. Kunderna efterfrågar oberoende rådgivning och letar efter alternativ till mindre privata konsulter. Företagare med planer framåt lockas av den bredd av tjänster vi erbjuder. Att köpa redovisningstjänsten är ofta starten på en längre relation. För mig är det ett utmärkt sätt att verkligen lära känna kunden och förstå deras verksamhet. Det brukar leda till många spännande samtal om affärsmöjligheter. Siffrorna får liksom eget liv och det gör att jag gillar mitt jobb!

Karta

Hitta din kontakt. Vi väntar på att få höra från dig.